2022. szeptember 6., kedd

PONT A MONDAT VÉGÉN. I. II. rész.

 Csatószegi Viktor

 

 

                                    PONT A  MONDAT VÉGÉN.       I. rész.

                                       (Ami bizony, pontos vessző…)

 

A nappalok egyre rövidülnek, és az a néhány óra is legtöbbször felhős. A természet is „bezárkózik,” alig látható valamilyen életfunkciója, a tetszhalál állapotába szenderül fokozatosan. Valahogy minden látható valóság arra inspirál most engem, hogy arról elmélkedjem, amire a Kharón ladikján ücsörgő világ gondolni sem akar, sőt; folyamatosan rendezi a megszámlálhatatlan fesztiválokat, lassan már mindennek „világnapja” lesz, akciók, rendezvények vakító, s fülsüketítő zenebonája tombol szerte az országban, s a világban.  A legnagyobb büntetésnek tekinteném, ha nekem a Vörösmarty-téren kéne laknom…   A „mondat” hömpölyög, de az a pont ott áll, mint a Titanic előtt a jéghegy. Jó lenne tehát kissé mélyebbre hatolva elemezni ezt a kérdést, felmérni, vajon hol is van ennek a pontnak helye gondolatainkban, s egész szemléletünkben? Ezt megkerülni nem lehet, és nem is érdemes.  Ha eltakarjuk a szemünket, homokba dugjuk a fejünket strucc madárként, attól még ott áll az a pont…  Ennek a pontnak kaméleon természete van ám barátaim!  Ha elűzzük még a gondolatát is, ha dáridózunk, és netán kabarékba menekülünk sületlen, erőltetett vigasságokba, akkor feketénél feketébb lesz a színe. De ha rávetül  Annak a fénysugara, Aki önmaga  az  ÉLET,  akkor hófehérré változik. Ez ilyen egyszerű.

Ha  van téma, amelyről  évezredek óta beszélnek filozófusok, írók, költők, szociológusok és pszichológusok, amelyet tudományos alapossággal tárgyal a tanatológia,   (nálunk Dr. Polcz Alaine, a Hospice egyik oszlopa szentelte egész életét e kérdésnek, rajta kívül Elisabeth Kübler könyvét ismerem még,) akkor  az  a halál témája. Állítom; ezt a témát alaposan körül járják.  DE  NINCS VÁLASZUK!!!  Nem is keresem,  - mert megtaláltam, ill. az egyedül Illetékes talált meg engem a teljes, az  értelmet, és a szívet betöltő válaszával.  Ezt szeretném ismertetni, megosztani veled, annak alapján, amit kutattam e napokban. A négy Evangéliumot, annak lapjait gyűrtem/lapoztam  óraszámra,  hogy  szinopszist nyerjek ki  belőle; szólt-e erről Jézus hangsúlyosan, mennyit, s milyen contextusban? Az alábbiakban  tehát az élet Ura tanításának lényegi kivonatát jegyzem le, mint az örök élet szerzőjének, s ajándékozójának apokalipszisét.  A halál titkának leleplezését. No;   ---és a megoldásét…

A  te  életutad végén  is  OTT ÁLL az a pont.  Megkerülni nem tudod. Arra van módod, hogy eldöntsd; ennek a kaméleonnak milyen legyen a színe, amikor a túraösvényed végén odaérsz… Ha nem csak átfutsz az alábbiakon, hanem nyitott szívvel appercipiálod az élet Igéjét, akkor te is felkiálthatsz: „Halál!  Hol a te fullánkod?”

Álljatok tehát félre most ti filozófusok, /sztoikusok, és szkeptikusok,/ drámaírók és költők, s ti, természettudósok is, akik az élő sejtek feloszlását látjátok csupán a halálban, és nem a kettős pontot teszitek az út végére.  Jézus teljesen mást hirdet.  -  Nekem az tűnt fel, hogy keveset szól a halálról, de rátapint annak contextusára a bűnnel, vagyis elhelyezi a létezés koordináta rendszerébe, mintegy megindokolja a valóságát, s mint ami úgy van, mint a napsütés, a madarak röpte, a folyók sodrása. Így teszi  ezt pl. a dúsgazdagról, és a szegény Lázárról szóló példabeszédben: mindkettő meghalt. A hatalmas termését csűrökbe gyűjtő elégedett gazdáról, aki erre a vagyonra építi biztonságát. „Esztelen! Még az éjjel számon kérik  lelkedet! (Lk: 12, 20.)  A halál tényét hátrébb helyezi az Ő követésénél, még akkor is, ha az illető az apját akarja előbb tisztességgel eltemetni. „Hagyd a holtakra, hadd temessék halottaikat!  TE KÖVESS ENGEM! (Mt. 8,22.)  (Mekkora bálványozássá korcsosult a ker. Európa halott kultusza, temetési ceremóniája… Díszmenet, notabilitások hosszas méltatásai, díszlövések, koszorúk garmada. A cadaver ott fekszik drága tölgyfa koporsóban, fejek hajolnak meg… De hol van ezalatt ő??? Követte-e az élet Urát?)  Jézus elvárása  több,  mint ama bölcsé, aki jól megkülönbözteti a lényegest a lényegtelentől, itt valami többről van szó. Ő a legbensőbb  lényéből fakadóan  tudja magát szabadnak a  haláltól, mert a halálnak nincs része benne. Ő valóságos Isten, nem érintheti az eredeti bűn sebe, számára a halál: alárendeltje, s mégis SZABADON átadta emberségét neki, hogy feláldozva miértünk életét, nekünk lehessen örök életünk…Azért jött közénk, hogy megtörje a halál végső uralmát. Krisztus=Király. Király a halál felett. Ezt a három halott feltámasztása mutatja meg. A naimi özvegy fiát minden ceremónia, „ felhívás látványosságra” nélkül cselekszi meg. Jaírus lánya „csak alszik” S a halál eliszkol e kislányból…

 

 

 

 

                                         PONT  A  MONDAT VÉGÉN.     II. rész.

                                            (Ami bizony pontos vessző…)

 

Az  I. részt annál a gondolatnál zártam, hogy Jézus abszolút úr a halál felett, egyetlen akarati aktussal hozta vissza onnan a naimi özvegy fiát, Jaírus lányáról pedig azt mondta, „csak alszik.”  Most vessünk egy pillantást az Ő barátjának, Lázárnak esetére, akiről majdnem szó szerint ugyanazt mondta; „Lázár, a mi barátunk elaludt. Megyek, hogy fölkeltsem álmából.”  No, itt áll meg az ész…  (majd később  olvasható  Lázár nővérének riadt szava;  „Uram,  ’iam olet’=már szaga van, hiszen NEGYEDNAPOS!!! Közel-Kelet, nappal 35-40 fokos hőség van.  Mit számít mindez annak, Aki Ura az életnek?!) Nagyon nagyon  érdemes ezt a részt figyelmesen elolvasni a János Ev. 11, 1-44. ben, mert ez a történet hatalmas kijelentés!!! Nem véletlenül írja le a szeretett tanítvány ennyire részletesen, szinte filmszerűen pereg le előttünk, én úgy érzem minden egyes olvasásakor, mintha ott állnék, és részese lennék a csodának.  Mozart Requiemjének Sequentia tételéből én átírnám e sziklasír előtt állva a „Rex tremendae maiestatis” szavakat ekképpen: „Rex aeternae maiestatis”-ra.  Úr Ő valóban. Úgy teszi ide-oda a halált, mint én az egyes tárgyakat az íróasztalomon… De elárulom neked barátom, hogy én mégsem  annak a negyednapos halottnak a sírból történő  kilépését  érzem ennek az eseménynek csúcspontjaként, és Jézus oda menetelének legfőbb céljaként. Ez csak eszköz, alkalom volt arra az isteni szcenárióban, hogy a Mester szájából elhangozhasson az újszövetség egyik, tán legfontosabb kinyilatkoztatása. Figyeljük csak  a  szövegkörnyezetet! Márta:  „Uram, ha itt lettél volna, nem halt volna meg a testvérem.!” Jézus:  „Testvéred fel fog támadni.”  Márta:  „Tudom, hogy fel fog támadni a feltámadáskor, azon a napon.”  Jézus: 

 

„ÉN  VAGYOK  A  FELTÁMADÁS  ÉS  AZ  ÉLET; AKI  BENNEM  HISZ, MÉG HA  MEGHALT  IS,  ÉLNI  FOG.  MINDAZ,  AKI  BELÉM  VETETT HITTEL   ÉL,  NEM  HAL  MEG  SOHASEM.”        

 

Csend.

(Az  „ÉN VAGYOK” kijelentés végig zúg a teljes Biblián, a két szövetségen, ha indítást kapok erre, akkor boldogan kibontom ezt, most csak annyit, hogy ebben is az Atya, és a Fiú egylényegűsége nyilváníttatik ki.)  A fenti mondat=Teofánia. Mint a villám, az égből ér le  a földig…  Érted??? Nem  azt mondja:  „Én  eszközölöm/teszem  a feltámadást, én  adom az  életet,”  hanem; 

„ÉN  VAGYOK  A  FELTÁMADÁS,  ÉS  AZ  ÉLET.”

 

Ezt  még  soha,  senki nem  mondta,  nem  merte  kimondani, utána lehet nézni az egyetemes vallástörténetben.   Az egész életünk, az örök  életünk függ ettől  a mondattól, attól, hogy  engedjük-e  belevésődni  az  agyunkba, és  a szívünkbe. Kezdetben része volt ebben az örök életben az embernek, de  történt  vele  valami,  ami  tönkretette  azt,  amit  Istenben, és  az  Ő Logoszában  soha nem  lehet tönkretenni. Ezért halunk meg.  (Itt a nervus rerum, itt,  az elmélkedésem elején felvetett kérdésnek, a contextusnak a gyökere) A mi meghalásunkban az  következik be, aminek nem kéne bekövetkeznie, hiszen az életünket az  ÉLET adta ajándékul, egy örökké tartó pillanatnak szánva…   S mivel Isten a szeretet, a mindenség Ura, mégsem a bűnből eredő halálé az utolsó szó. Ez az Euangelion=az Örömhír. Igen, mert Jézus nem csak önmagában  az  Élet, hanem a  SZÁMUNKRA  KÖZÉNK TESTESÜLT  ÉLET!  Itt él most is köztünk, a Pünkösdkor elküldött Szent Szellemével, Aki megnyitja előttünk az Ige csodálatos mélységeit, Ő lényegíti át a kenyeret Eucharistiává, s Ő adja szánkra a valódi imádság szavait. A teljes élet pedig a feltámadásunkban tárul fel, abban a szent történésben, amelyet elénk élt az élet Ura,  „tertiam die….”

Aki vele/benne él a HITBEN, annak olyan élete van a virtuális hagyma 3. rétegén, amely  egyszerűen; átmegy  a halálon, mint a naimi ifjú, a Jaírus kislánya, és  Lázár… Miért?  No most figyelj! Azért, mert MÁR  ITT  MEGKEZDŐDÖTT AZ ÖRÖK  ÉLETE!!!  Mondod tán, hogy magas lázam van, s félrebeszélek… De hát  NEM ÉN MONDOM!  JÉZUS, a Krisztus mondja János ev. 5, 24. szerint:  „ BIZONY, BIZONY MONDOM NÉKTEK,  AKI  IGÉIMET  HALLGATJA, ÉS  HISZ  ANNAK,  AKI ENGEM KÜLDÖTT,  ÖRÖK ÉLETE  VAN,  ÉS NEM KERÜL ÍTÉLETRE,  HANEM  MÁR ÁTMENT  A  HALÁLBÓL  AZ  ÉLETRE.”

Ott,  Betániában, Lázár  sírjánál tehát sokkal több, magasabb rendű esemény történt, mint egy halott feltámasztása. Ott, a láthatók mögött, hatalmas küzdelem folyt. Amikor Krisztus legyőzte a halált, akkor  azt győzte le, aki a halál szerzője, s oka.  A SÁTÁNT GYŐZTE  LE!!!  Erre a győzelemre a végső, a visszavonhatatlan pecsét pedig a Golgotán, azon a péntek délutánon került. Érted, értem, érettünk. Jézus után másmilyen már a halál, a méregfoga ki van húzva…

 

Feltettem az első részben a kérdést; milyen látása volt Jézusnak a halálról?  Lehet hogy  túl szubjektív vagyok,  de én  ezt egyetlen mondatában látom összesűrítve,  ( a fenti, bibliai idézeteken kívül,) abban, amikor hatalmas erővel bekiált a sírba; „Lázár,  jöjj  ki!”

 

Tudod; a valódi sír, meg a hullaház  nem az, ami sziklából van.  A valódi halál a hitetlenség, és a  bűn. Jézus bekiált a te sírodba is:  „ Jöjj  ki onnan!”  Jöjj ki az életnek hazudott  élettelenségből. Szeretne téged  ÖRÖKKÉ szeretni.  Nézz körül: minden elmúlik, elpusztul, mert  csak  anyag.  

SZÁMODRA  PEDIG  AZ  ÖRÖKKÉVALÓSÁG  LETT  ELKÉSZÍTVE. 








































































































































































































































 a  sok ezer éves Palmira romjainak felrobbantását, pedig azok  az antik értékek örökkévalónak látszottak… Láthattad a pusztítást Párisban, és fogsz még látni sok  rettenetet. „Omnibus moriendum est…”

 

De csakis  a  virtuális  hagyma  I. és  II. rétegén!!!     JÖJJ  KI  ONNAN!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése