2022. szeptember 4., vasárnap

ALTITUDO = MAGASSÁG, ÉS MÉLYSÉG. SIMUL...

 Csatószegi Viktor


 

               ALTITUDO = MAGASSÁG,  ÉS  MÉLYSÉG.   SIMUL...


Már az első gimnáziumtól kezdve tanultam latinul, s azóta szeretem. Szeretem grammatikájának a végtelenül erős logikája miatt, és a szinte hallható dallamossága miatt is. Az előbbire jellemző az általam választott cím első szava, amely EGYSZERRE  jelent magasságot, és mélységet. (Gondoljunk csak egy asztal  lapja, és a padló közötti távolságra; ha ezt felülről nézzük, akkor mélységről, ha  alulról, akkor  magasságról beszélünk. Tehát; ugyanarról! Csakis a latinban van így.)
                                                                                                         

Vannak a Szentírásnak olyan  pontjai, amelyeknek elmélyült olvasásakor  akkora hatás ér, hogy eltűnik az a hely ahol vagy, és mintha egy tüzes, izzó kráterbe  néznél le, vagy; egy obszervatórium távcsövén át, egy fényes üstökösben gyönyörködnél. Az egyik lent, a mélységben van, a másik pedig sok fényévnyi  távolságban fent ragyog.  Lent, és - fent. Simul... Engem  ma reggel egy ilyen hatás ért, és most szeretnék ebből valamennyit átadni. Pontosan  neked, aki böngészés közben ide kattintottál.

Ez a hely pedig Pál apostolnak a  Korintusiakhoz  írt  2. levelében található, a 12. fejezet 1-10 versekben:

12Ha dicsekednem kell, bár az mit sem ér, rátérek a látomásokra és az Úr kinyilatkoztatásaira. Tudok egy emberről Krisztusban, aki tizennégy évvel ezelőtt – testben-e, nem tudom, testetlenül-e, nem tudom, csak az Isten tudja – elragadtatott a harmadik égig. És tudom, hogy ez az ember – testben-e vagy testetlenül, nem tudom, csak az Isten tudja – elragadtatott a mennybe, és titokzatos szavakat hallott, amelyeket embernek nem szabad kimondania. Ilyen dolgokkal dicsekszem, de magammal nem dicsekszem, hacsak gyöngeségeimmel nem. Pedig ha (valóban) dicsekedni akarnék, nem volnék balga kérkedő, hiszen igazat mondanék. De óvakodom tőle, nehogy valaki többre értékeljen engem annál, amit bennem lát vagy tőlem hall. De hogy a nagyszerű kinyilatkoztatás elbizakodottá ne tegyen, tövist kaptam testembe, a sátán angyalát, hogy arcul csapkodjon, és el ne bízzam magam. Háromszor kértem ezért az Urat, hogy szabadítson meg tőle, de azt felelte: 9„Elég neked az én kegyelmem. Mert az erő a gyöngeségben nyilvánul meg a maga teljességében.” Ezért a legszívesebben a gyöngeségeimmel dicsekszem, hogy Krisztus ereje költözzön belém. 10 Kedvem telik a Krisztusért való gyöngeségben, gyalázatban, nélkülözésben, üldöztetésben és szorongattatásban, mert amikor gyönge vagyok, akkor vagyok erős.


Aki  megkapta  az élő hit kegyelmét, tudja, hogy bár a transcendens világ fizikai megtapasztalása lehetetlen  a földön élők számára,  ( az ember csapta be a kaput...) de a Mindenható megteszi olykor, hogy az erre kiválasztottaknak ad  egy pillanatnyi betekintést a tér-időn túlra. Ilyen volt  pl. Szt. István diakónus  a  megkövezése előtt, a Táborhegyi  jelenet, és én ide sorolom a feltámadás utáni, az üres sírnál történteket, amikor egy  angelos=küldött megjelent  Mária Magdolnának. Pál előtt hatalmas út állt, rengeteg szenvedéssel, üldöztetéssel, lelki/fizikai erőt igénylő missziós utakkal, az  ellenfeleivel való  harcokkal. Erre készítette fel őt az Úr, ezzel a hatalmas, életre szóló élménnyel. Azok a "titokzatos szavak" amelyekről mi semmit nem tudhatunk, Pált szikla szilárddá tették, s alkalmassá a hiteles tanúságtételre, valamint arra, hogy a leveleiben leírtakat az egyetemes kereszténység isteni kinyilatkoztatásként fogadja el, s az Egyház felvegye a Szentírás kánonjába, a protokanonikus könyvek közé.
S az erről szóló rövid utalás után láthatjuk meg az apostol mély alázatát.  ( 6. vers.)  Nos; eddig tartott a ragyogó üstökös, a "fent" élménye.

Ezt  követi a "lent". Megjelenik az  ONTOLÓGIAILAG  LÉTEZŐ  sátán,  ill. valamelyik bukott angyala.
 Itt egy újabb kérdés merül fel, rengeteg exegéta kutatta/kutatja, vajon mi  is lehet az a bizonyos "tövis," amely Pál testébe adatott?  Számomra abszolút feleslegesnek tűnik e kérdés boncolgatása! Igen, mert legyen szó akár egy bűn kísértéséről, akár egy súlyos betegségről, mindenképpen egyetlen célja volt a gonosznak; alkalmatlanná tenni az apostolt Isten országának építésére, az Evangélium terjesztésére.
Itt  következik  az  a rész, amely engem hosszas töprengésre, s lélekben való leborulásra indított. Barátom, itt fogalmazódik meg a mi logikánkat felülíró csoda summája, itt adatik elénk a jézusi KEGYELEMTAN!!!  Számomra ez a rész: 8-10. versek, Isten gondolatainak a Jézus Krisztus által történő megvalósítását mutatja be. Olyannak tűnik nekem, mint az a hatalmas diagnosztikai műszer, amelynek ajtaján át betolják  a beteget, s az, un. rétegvizsgálatot végez, belelát a legrejtettebb részeibe is. Aki a hit szemével, imádságos lélekkel olvassa ezt a két verset, - belelát Jézus szívébe... No és: pedagógiájába....

 

 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése