Csatószegi Viktor
ALTITUDO = MAGASSÁG, ÉS MÉLYSÉG. SIMUL...
Már az első gimnáziumtól kezdve tanultam latinul, s azóta szeretem. Szeretem grammatikájának a végtelenül erős logikája miatt, és a szinte hallható dallamossága miatt is. Az előbbire jellemző az általam választott cím első szava, amely EGYSZERRE jelent magasságot, és mélységet. (Gondoljunk csak egy asztal lapja, és a padló közötti távolságra; ha ezt felülről nézzük, akkor mélységről, ha alulról, akkor magasságról beszélünk. Tehát; ugyanarról! Csakis a latinban van így.)
Vannak a Szentírásnak olyan pontjai, amelyeknek elmélyült olvasásakor akkora
hatás ér, hogy eltűnik az a hely ahol vagy, és mintha egy tüzes, izzó kráterbe néznél le, vagy; egy obszervatórium távcsövén át, egy fényes üstökösben
gyönyörködnél. Az egyik lent, a mélységben van, a másik pedig sok fényévnyi távolságban fent ragyog. Lent, és - fent. Simul... Engem ma reggel egy
ilyen hatás ért, és most szeretnék ebből valamennyit átadni. Pontosan neked,
aki böngészés közben ide kattintottál.
Ez a hely pedig Pál apostolnak a Korintusiakhoz írt 2. levelében található, a
12. fejezet 1-10 versekben:
121 Ha dicsekednem kell, bár az mit sem ér, rátérek a látomásokra és az Úr kinyilatkoztatásaira. 2 Tudok egy emberről Krisztusban, aki tizennégy évvel ezelőtt – testben-e, nem tudom, testetlenül-e, nem tudom, csak az Isten tudja – elragadtatott a harmadik égig. 3 És tudom, hogy ez az ember – testben-e vagy testetlenül, nem tudom, csak az Isten tudja – 4 elragadtatott a mennybe, és titokzatos szavakat hallott, amelyeket embernek nem szabad kimondania. 5 Ilyen dolgokkal dicsekszem, de magammal nem dicsekszem, hacsak gyöngeségeimmel nem. 6 Pedig ha (valóban) dicsekedni akarnék, nem volnék balga kérkedő, hiszen igazat mondanék. De óvakodom tőle, nehogy valaki többre értékeljen engem annál, amit bennem lát vagy tőlem hall. 7 De hogy a nagyszerű kinyilatkoztatás elbizakodottá ne tegyen, tövist kaptam testembe, a sátán angyalát, hogy arcul csapkodjon, és el ne bízzam magam. 8 Háromszor kértem ezért az Urat, hogy szabadítson meg tőle, de azt felelte: 9„Elég neked az én kegyelmem. Mert az erő a gyöngeségben nyilvánul meg a maga teljességében.” Ezért a legszívesebben a gyöngeségeimmel dicsekszem, hogy Krisztus ereje költözzön belém. 10 Kedvem telik a Krisztusért való gyöngeségben, gyalázatban, nélkülözésben, üldöztetésben és szorongattatásban, mert amikor gyönge vagyok, akkor vagyok erős.
Aki megkapta az élő hit kegyelmét, tudja, hogy bár a transcendens világ fizikai
megtapasztalása lehetetlen a földön élők számára, ( az ember csapta be a
kaput...) de a Mindenható megteszi olykor, hogy az erre kiválasztottaknak ad egy pillanatnyi betekintést a tér-időn túlra.
Ilyen volt pl. Szt. István diakónus a megkövezése előtt, a Táborhegyi jelenet, és én
ide sorolom a feltámadás utáni, az üres sírnál történteket, amikor egy angelos=küldött megjelent Mária Magdolnának.
Pál előtt hatalmas út állt, rengeteg szenvedéssel, üldöztetéssel, lelki/fizikai
erőt igénylő missziós utakkal, az ellenfeleivel való harcokkal. Erre készítette fel őt az Úr, ezzel
a hatalmas, életre szóló élménnyel. Azok a "titokzatos szavak"
amelyekről mi semmit nem tudhatunk, Pált szikla szilárddá tették, s alkalmassá
a hiteles tanúságtételre, valamint arra, hogy a leveleiben leírtakat az
egyetemes kereszténység isteni kinyilatkoztatásként fogadja el, s az Egyház
felvegye a Szentírás kánonjába, a protokanonikus könyvek közé.
S az erről szóló rövid utalás után láthatjuk meg az apostol mély alázatát.
( 6. vers.) Nos; eddig tartott a ragyogó üstökös, a
"fent" élménye.
Ezt követi a "lent". Megjelenik az ONTOLÓGIAILAG LÉTEZŐ sátán, ill. valamelyik bukott angyala.
Itt egy újabb kérdés merül fel, rengeteg exegéta kutatta/kutatja, vajon
mi is lehet az a bizonyos "tövis," amely Pál testébe adatott?
Számomra abszolút feleslegesnek tűnik e kérdés boncolgatása! Igen, mert
legyen szó akár egy bűn kísértéséről, akár egy súlyos betegségről, mindenképpen
egyetlen célja volt a gonosznak; alkalmatlanná tenni az apostolt Isten
országának építésére, az Evangélium terjesztésére.
Itt következik az a rész, amely engem hosszas töprengésre, s lélekben való
leborulásra indított. Barátom, itt fogalmazódik meg a mi logikánkat felülíró
csoda summája, itt adatik elénk a jézusi KEGYELEMTAN!!! Számomra ez a
rész: 8-10. versek, Isten gondolatainak a Jézus Krisztus által történő
megvalósítását mutatja be. Olyannak tűnik nekem, mint az a hatalmas
diagnosztikai műszer, amelynek ajtaján át betolják a beteget, s az, un.
rétegvizsgálatot végez, belelát a legrejtettebb részeibe is. Aki a hit
szemével, imádságos lélekkel olvassa ezt a két verset, - belelát Jézus
szívébe... No és: pedagógiájába....
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése