Csatószegi Viktor
"HA NEM LESZTEK OLYANOK MINT A GYERMEKEK..."
E héten elkezdtem felfrissíteni filozófiai ismereteimet a "repetitio est mater studiorum "
elvét követve, mert ugyebár más az, amikor az ember vizsgára készül, s más,
amikor nyugodtan, elmélyülve, igazán magába tudja integrálni az anyagot.
Eljutottam egy izgalmas, engem régóta foglalkoztató korhoz; a XIII. sz. ba, mégpedig a párisi Bölcsészeti Karon
kirobbant hatalmas vitákhoz. Ezek centrumában Brabanti Siger és Boethius
Dacus ( ő nem azonos a VI. sz ban élt Boethius Severinusszal,) álltak
az egyik oldalon, s velük szemben a középkor szellemi óriása, a Summa
Theologiae szerzője; Aquinoi Szt. Tamás, vmint Páris érseke. A heves vita az
Averroizmus és a tomizmus eltérő álláspontja miatt tört ki, a hit, és értelem,
a "duplex veritas" , és még több, itt felsorolhatatlan tézisek körül.
A lényeg; emberi értelemmel akarták megfejteni mindazt, ami ezen jó magasan
felül áll... Dehát u.ez történt már az első századokban, pl. az ariánus, és a
gnosztikus eretnekségek idején is. No, és mi változott Descartes, Kant, Hegel téziseinek publikálása körül? Semmi! A filozófiatörténet tkp. nem
más, leegyszerűsítve, mint az élesre csiszolt elmék magasrendű,
sokszor elvont síkon történő igyekezete az ÖRÖK TITKOK megfejtésére. Egymás
téziseit támadó, azokat sokszor megdöntő emberi vélekedések sorozata, a
homo sapiens kezdetétől, napjainkig. Nincs megállás, nincs megnyugtató
beteljesedés, célba érés. Az ember keresi a létezés értelmét, célját,
felülemelkedve a részeken, az egyes szaktudományokon, EGYETEMES látásra
törekedve. Nemrég olvastam ki Puskás Attila vaskos, tudományos igényességgel
megírt könyvét, "A teremtés teológiája" címűt.
Végtelen sora mindannak, hogy kik, mit gondoltak, tanítottak a teremtett világ
keletkezéséről, mi a kreacionizmus, az evolucionizmus kféle megközelítései, s
hogy alakult a Tanítóhivatal megfogalmazása a századok folyamán. Stb,stb. Ha egy mondatban
akarnám megfogalmazni, definiálni e művet, az így szólna: " A Genezis
könyve első mondatának parafrázisa." Értékes, széleskörű tudásról
tanúskodó könyv!
Brabanti Sigertől, Puskás Attila prof. úrig jutottam el... Igen, kell, szükséges mindaz,
amelyekről fentebb beszámoltam, (s amelyekről képtelenség lenne e helyen
írnom, mert sok könyvtárnyi anyag,) hiszen filozófia - a bölcsesség kedvelése/keresése-
nélkül nincs tartalmas, céltudatos
emberi élet, s a teológia rendszerezett TUDOMÁNY, integráns, elismert része a nemzetközi tudományos életnek.
DE NEKEM - SIT VENIA VERBO - MINDEZ KEVÉS. AMI BETÖLT, S AMI BOLDOGGÁ TESZ; "Úgy szerette Isten a
világot, hogy egyszülött Fiát adta oda, hogy aki HISZ BENNE, az el ne vesszen, hanem örökké éljen." (Jn. 3, 16.) Személyesen, értem is történt ez az odaadás.
Milyen mérhetetlen szeretet! A fán, ahol meghalt az Élet, ott halt meg a halál.
Tisztelem a filozófiát, továbbra is kutatom, tanulom, de elkérem a gyermekség lelkületét, s ezzel
szeretném gyenge kezemet az Úr erős kezébe rejteni.
(A fentiekhez még annyit, - vállalva azt, ami a világ szerint bolondság, - hogy egyetlen kegyelmi pillanat alatt, a Szentlélek általi közlésben ezerszer több bölcsesség kapható, mint ami az összes, emberi bölcselkedésben foglaltatik!)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése