Csatószegi Viktor
TŰNŐDÉS.
Arról, hogy mi a különbség Jézus szemei, és a mi szemeink között. ( Némi ökumenikus áthallással. )
A mai napon eljutottam Lukács 17, 11-19. részéig, amelyben a 10 leprás meggyógyításának története van leírva. Mindezek után eldőlt; legközelebb erről az igeszakaszról fogok írni, de most még nem ezt teszem, hanem a szamaritánusokra koncentrálok, mert az Újszövetségben három helyen is szó esik róluk, /legalábbis nekem most ennyi jutott eszembe,/ és ha ez így van, akkor erre oda kell figyelni! 1./ Az irgalmas szamaritánus, 2./ A szamariai asszony Jákob kútjánál, és 3./ A 10 leprás meggyógyítása. E háromból kettőben kifejezetten pozitív kicsengése van a róluk mondott jézusi szavaknak, a Jákob kútja melletti beszélgetésben pedig rejtetten van jelen; Jézus kezdeményezte azt a párbeszédet, tehát fontosnak, értékesnek tartotta azt az asszonyt, és azokat, akiket rajta keresztül akart megszólítani, hitre segíteni. Tudnunk kell; a korabeli zsidóság mélyen megvetette, elutasította őket, egy leírásból tudom, hogy ha az utcán szembetalálkozott egy zsidó a szamaritánussal, akkor azonnal átment a másik oldalra, és - köpött egyet… Kik is azok a szamaritánusok? Nagyon röviden: Kr. e. 722- ben, Asszír fennhatóság alá került Izrael, rengeteg embert hurcoltak el Babilonba. Onnan viszont az ő birodalmuk keleti részéből telepítettek be embereket, és - amint ez lenni szokott, - sok házasság köttetett. Ezután pedig a zsidóság többi része kiközösítette e „keverék” népet, s nem tartotta őket zsidónak. Nem járhattak tehát a jeruzsálemi templomba sem, így ők építettek maguknak egy új templomot a Garizim hegyen, s még ma is ezt használják, nagyobb részük ott él. Ami különös; ők tartják magukat igazi izraelitának, és a zsidókat pedig szakadárnak. S fordítva. Mi változott azóta? SEMMI! Az a „másik,” aki nem ugyanabba a templomba jár, aki egy tőlem eltérő liturgiával dicsőíti az Istent, az tévelygő, az elítélendő, és bizonyosan a kárhozat fia. A mi szemeink ilyenek. Merthogy a rész-látásunk beszűkíti a horizontunkat, a hegycsúcsok helyett, a lövészárkokban érezzük biztonságban magunkat.
A Jeruzsálem, és Jerikó közötti út árkánál feküdt egy kirabolt, és véresre vert ember. A törvényes, az igaz; a pap, és levita elment mellette. A senki, a korcs keverék, a megvetett szamaritánus bekötötte sebeit, miután előtte olajjal is bekente, s elvitte ápolásra egy fogadóba, vállalván az ottani költségeket is. A 10 leprás közül a 9 zsidó boldogan ment a papokhoz a visszafogadási igazolásért. A megvetett tizedik ment csak vissza LEBORULVA, /tehát imádattal, tehát hitre jutva!!!/ hálát adni. Szamaritánus volt. Egyedül ő gyógyult meg teljesen. MINTHA JÉZUS MÁSKÉPP LÁTNA MINDENT, MINT MI…
A szamariai csak fél-ember. Szakadár. Törvénytelen a templomuk, s minden, ami benne folyik. Legszívesebben eltaposnák ezeket, mint a tetveket, s lerombolnák még azt a Garizim hegyet is… No persze; fordítva sem volt másképp, olvashatjuk, hogy bántak a tanítványokkal, amikor megtudták, hogy Jeruzsálembe igyekeztek. Jeruzsálem az igazi, a törvényes, avagy Garizim??? Az a Jézus, aki ismerte Ábrahámot, aki kijelentette, hogy Ő az út, az igazság, és az élet, s hogy mindaz, aki Őt látja, látja az Atyát is, valamint; „Én, és az Atya egy vagyunk,” ezt válaszolta erre a kérdésre:
19„Uram – válaszolta az asszony –, látom, próféta vagy. 20Atyáink ezen a hegyen imádták az Istent, ti meg azt mondjátok, hogy Jeruzsálemben kell imádni.” 21„Hidd el nekem, asszony – mondta Jézus –, elérkezik az óra, amikor sem ezen a hegyen, sem Jeruzsálemben nem fogják imádni az Atyát. 22 Ti azt imádjátok, akit nem ismertek, mi azt, akit ismerünk, mert az üdvösség a zsidóktól ered. 23 De elérkezik az óra, s már itt is van, amikor igazi imádói lélekben és igazságban imádják az Atyát. Mert az Atya ilyen imádókat akar. 24 Az Isten lélek, ezért akik imádják, azoknak lélekben és igazságban kell imádniuk.” 25 Az asszony azt felelte rá: „Tudom, hogy eljön a Messiás, azaz a Fölkent, s amikor eljön, mindent tudtunkra ad.” 26 Jézus erre kijelentette: „Én vagyok az, aki veled beszélek.”
(Megrendítő…)
Tehát Jézus válaszának lényege; nem a „HOL,”
hanem a „HOGYAN.”
Igen, kedves barátaim, mi a paragrafusokat, és a pontosan
behatárolható helyeket
nézzük. A
törvényt, a logikát.
Jézus dönt; sem Jeruzsálem,
sem Garizim léte nem perdöntő. Nem, mert Ővele eljött az óra, amikor nem itt, vagy amott, hanem LÉLEKBEN, ÉS IGAZSÁGBAN kell imádni az Istent.
Nos, ennyit Jézus szemei, és a mi
szemeink közötti különbségről.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése