Csatószegi Viktor
TŰNŐDÉS, KÉT ALAPHELYZETRŐL. I. rész.
1./ LÉTRENDI.
Isten, aki VAN. Teremtés. Bűneset. Könyörület. Megváltás. A kettéhasadt szellemvilág párharca. Az ember (ens compositum) döntési lehetősége; a szellemvilág melyik részéhez tartozzon.
ESCATON=KAIROSZ.
Ebben az első, a létrendi síkban az ALAPHELYZET: A „BŰNESET,” és a „DÖNTÉSI LEHETŐSÉG” metszéspontján van. Ha e ponton gellert kapunk, akkor az kihat az egész örökkévalóságra. –Térdre…
2./ AZ EGYES EMBER ALAPHELYZETE.
Csendes délutánom, csendes estém volt ma. Belenéztem a Híradóba, /káosz a köbön,/ videón meghallgattam Chopin gyönyörű G-moll balladáját, Bogányi Gergely előadásában. A ballada után rövid „áramszünet,” a kereső radar bekapcsolva. EKKOR tört fel a mai Evangélium, az, amelyet az egész világon felolvastak, hirdettek. …… Szt. János…. Ebből két üstökös mondat Keresztelő Szt. Jánostól: „Utánam jön egy férfi, aki megelőz engem, mert előbb volt, mint én.” Lukácstól tudjuk, hogy amikor Mária, Gábriel bejelentése után, elindult meglátogatni Erzsébetet, akkor ő már a hatodik hónapban volt Jánossal. Igen; a Kronoszban János lett előbb, de Jézus CSAK AZ EMBERI FORMÁJÁBAN született később. Jézus már Ábrahám előtt is VAN… A másik mondat: „Én láttam, és tanúskodom arról, hogy Ő az Isten Fia!”
Alaphelyzet: JÉZUS, AKI MINDEN, ÉS MINDENKI ELŐTT VAN,
- Ő AZ ISTEN FIA.
Ez nem csak a negyedik Evangélium, hanem az egész teológia foglalata! Pálnak is vannak lélegzetelállító mondatai, olyanok, amelyeken átizzik a sugalmazó Pneuma fénye, de Jánosnál senki sem tudta csodálatosabban érzékeltetni az „EGÉSZEN MÁS” LÉTRENDET, és a felfoghatatlan, háromszor szent Úrnak a teljesen más gondolatait. Most nehéz, és pengeélre állított mondataim következnek, de ezt is vállalnom kell…
„Adj nekem ebből a vízből, hogy ne kelljen ide járnom meríteni.” „Urunk, adj nekünk mindig ebből a kenyérből.” Ugye emlékszel; erről írtam legutóbb. (Nézd át mégegyszer.) Szentlélek nélkül ezen a szinten születnek a kérdések. Mi az, hogy „élő víz,” mi az, hogy „nem szomjazik meg soha többé,” hogy-hogy egy élő ember kenyérnek nevezi magát, sőt; „Aki nem eszi az én testemet, és nem issza az én véremet,…” stb. Mi az, hogy „Aki engem lát, az látja az Atyát is.” ? Miféle állítás az, hogy a Biblia történelmileg is igazolható, de egyidejűleg valóban Verbum Dei? Miféle történet az, hogy megérinti a leprást, őt, akit csak messzire került mindenki, és egyetlen pillanat alatt meggyógyul, noha abban a korban soha, senki nem tudta őket meggyógyítani? Hogy lehet az, hogy szülőföldjén megragadják Jézust, feltuszkolják a hegyre, hogy onnan a mélybe taszítsák, de; „ő átment közöttük, és eltűnt a szemeik elől.” ? Vízen jár, parancsol a hullámoknak és a szélviharnak, feltámasztja Lázárt, aki már negyednapos halott volt, és „iam olet.=már szaga van.” Látta a tőle messze lévő Natánaelt a fügefa alatt, és feltámadása után, bement a zárt ajtón keresztül az apostolokhoz. Nem folytatom. Csupa olyan tény, amely nehezen emészthető a XXI. sz. racionalista, az öt érzékszervére, és a saját logikájára alapozó embere számára. ……..és mit tesz sok igehirdető? Sajnos: emészthetővé silányítja a fentieket, Szt. Jánostól eltérően, e világhoz akarja igazítani az Isten Igéjét. Tudom; kell a magyarázat, szükséges közel hozni a hívekhez az „egészen mást,” de nem úgy, hogy kilúgozva, mintegy Bultmannként „mítosztalanítva” a sacrumot. Aztán persze elképedünk, hogy a kereszténységből lett egy becsülni való, magasrendű erkölcstan, lett az emberi társadalom számára piedesztálra állított eszményi berendezkedés, a béke, és szelídség tanítása… De hát kérem! Ebben megelőzte időrendben Konfuciusz, Lao-ce, a Védák könyve, és amint olvastam régebben Hajnóczy Rózsa (Germánus Gyula felesége volt, s elment vele 3 évre Indiába R. Tagore meghívására, ahol férje a híres Santiniketáni egyetemen tanított.) könyvében; a „Bengáli tűz” –ben, éltek az ottani hegyekben a „szent rishik” remeték. Sokat beszélgetett velük, s ezek tartalmát leírta e könyvében. Nos; lehetnének akár a mai morálteológia anyagában is! Miért írok most erről? Azért barátaim, mert a kereszténység EGÉSZEN MÁS, SOKKAL TÖBB!!! Teljesen felborítja az emberi, mégoly fennkölt eszmeiséget is! Jézus Krisztus az Isten Fia, a Logosz, közénk hozta az Isten gondolatait, Szavát, rendjét. Vagy ezt hirdetjük minden megalkuvás, felhígítás nélkül, vagy besoroljuk magunkat a többi, emberi vallások közé… A kereszténység nem vallás, nem csupán elágazása az ószövetségnek, NEM!!!!! Mit is mondott Jézus a szamariai asszonynak? „Elérkezik az óra, amikor sem ezen a hegyen, sem Jeruzsálemben nem fogják imádni az Atyát. (21.vers.) „De elérkezik az óra, S MÁR ITT IS VAN, amikor igazi imádói LÉLEKBEN, ÉS IGAZSÁGBAN imádják az Atyát.” (23. vers.) Már itt is van… Ezzel önmagára mutatott; tőlem kezdődően így kell lennie. Tehát Krisztus az alap-pont, a szegletkő, vagyis, az ÚT, AZ IGAZSÁG, ÉS AZ ÉLET. Az Isten élete jött le hozzánk, hogy Igéjével, és Szentségeivel visszaállítsa az első bűneset tragédiája előtti állapotot. Ez nem vallás, nem ember által megfogalmazott gyönyörű, eszményi etika! - Ne csodálkozzunk tehát, ha sápadt, ha vonzásképtelenné vált a kereszténység, és azon sem, ha annyi kritika, támadás éri, és hogy félig üresek a templomaink… Azon sem, ha az emberek kérdései ma is a Jákob kútjánál, és a kenyérszaporítás utáni napon elhangzott kérdések szintjén maradtak…
Alap-pontok…. A 2./ pont elejétől felvázoltak után, a következőkben arról kell írnom, hogy az EGYES EMBER ÉLETÉBEN IS van egy alap-pont, egy olyan DÖNTÉSI helyzet, amelyből minden további következik. CSAK EGY VAN!!!
Erről az egyről fogok elmélkedni legközelebb.
TŰNŐDÉS KÉT ALAPHELYZETRŐL. II. rész.
(2./Az egyes ember alaphelyzete. –folytatás.)
Az I. rész legelején tőmondatokba foglaltam a létezés egészének, az alaphelyzetnek esszenciáját, azokat a beton oszlopokat, amelyek az égből leérnek a földig, és annak mélyébe hatolva, jelzik a változókban, az örök érvényűt. Jelző oszlopok ezek! Nem változtathatók! Megpróbáltam néhány konkrét eseménnyel bizonyítani Jézus tetteinek és szavainak „egészen más” mivoltát, s rámutatni ezeknek jelzőoszlop létére, s arra, hogy ezeket nem szabad/na/ a liberalizmussal beoltott teológiai irányzatoknak relativizálni, olcsó siker reményében… Aki ezekből egy jottányit elvesz… Bizony, a mai pasztorációnak, és igehirdetésnek egyszerre kell birtokolnia a fenti immobilitást, és a naprakész tudományos ismereteket, valamint a helyesen értelmezett modern kommunikációt, különösen a fiatalok között. Krisztus „jó illatának” lenni. Olyan lelki/szellemi szintre segíteni a rábízottakat, hogy képesek legyenek felismerni a lényegest, helyes kérdéseket megfogalmazni, s birtokosai legyenek a jada, és a ginooszkó kincseinek. De ehhez -végre már!!!- le kéne hántani a visszahúzó népi vallásosság díszleteit, dekórumait. Tudom; ez nem rövid távon elérhető cél, de ha el sem kezdődik, akkor marad minden a szamariai asszony reagálásának, és a kafarnaumi jelenetnek a 2000 évvel ezelőtti fokán. Jó lépés volt öt évről hatra emelni a teológiai képzést, de ez nem elég. ÚJ PÜNKÖSD KELL!!! Ezt jelzik immár a több évtizede megjelenő -az Egyházon belül is!- karizmatikus megújulási mozgalmak, és Taizé. Nagyon oda kell ezekre figyelni! Ezekben a lényegről esik szó. Ezeket egybelátva a kontemplatív rendek megtermékenyítő létezésével, rálátunk az EGÉSZRE. JÉZUS , - IGE, - SZENTSÉGEK. Gondolkodási struktúránk teljes átszabása, jézusi normatívák szabásmintájára.
„és nem hagynak tebenned követ kövön; mivelhogy nem ismerted meg a te meglátogatásodnak idejét" (Lk 19:42-44).
Ezt követően, az egyes ember alaphelyzetéről kell még írnom. Arról, amely egyszer, egy adott napon, adott órában, mindenkinek elérkezik az életében. Akár felismeri, akár nem. (Utólag: mindenki, amikor az ő Babilonjában siratja Jeruzsálemet…) Ennek az alaphelyzetnek van egy prózai, egy immanens, és van egy sacrális, transcendens vetülete. Mindkettő az Úr szeme előtt történik, aki azt óhajtja, hogy az előbbi belesimuljon az utóbbiba.
Az immanens alaphelyzet általában életünk első harmadában jelentkezik. Akkor, amikor ------------és most itt meg kell állnom, mert amint nincs két egyforma ember, úgy nincs két egyforma alaphelyzet sem. Megpróbálok néhány általános, jellegzetes példát felsorolni. A tinédzser befejezi az általános iskolát, és szüleivel együtt tanakodik, melyik középiskolában folytassa? Mi lenne a neki megfelelő, jó irány? Az egész további életére kihat, hogy a választott iskola reál, vagy humán tagozatú, állami, vagy egyházi, milyen színvonalú ott az oktatás, és milyen összetételű az osztály, ahol minden napja nagy részét tölti. Ha leérettségizett, mit dönt? No, EZ MÁR ALAPHELYZET! Ez a döntés az esetek 80%-ában kihat az egész további életére. Létezik ugyan pályamódosítás, tehát nincs végzetesen elrontott, helyrehozhatatlan állapot, de mindenképpen van kihatása a továbbiakra. Isten mindenkinek adott egy személyes „ÉNT” ami kitörölhetetlen, ami minden alaphelyzetben tekintetbe veendő. Már a Delphoi jósda felett, a Parnasszus oldalában, ott állt a felirat; „Gnóthi szeauton! = ismerd meg önmagad!” Régebben írtam a kétféle emberről; a reáliák, és a humaniórák emberéről. Nem lehet boldog, kiegyensúlyozott az, aki a benne lévő adottságokkal ellenétes, másik oldalon akarja /vagy kényszerül/ leélni az életét. Hatalmas a felelőssége minden döntési helyzetben lévőnek, hogy önmaga mélyébe tekintsen, felfedezze értékeit, és; ha megkapta a hit kegyelmi ajándékát, akkor elmenjen egy hivatástisztázó lelkigyakorlatra, ahol erre alkalmas, elhívott segítők mellé állnak, és együtt keresik az Isten neki rendelt útját.
Alaphelyzet. Ebből, és innen következik minden további. A Teremtőd elgondolt felőled valamit, s ennek megfelelő géneket, belső habitust adott hozzá. Szabadságodban áll ezt semmibe venni, követni a külső hatások cirkuszi reflektor villogását, de ennek olyan dominó hatása lesz, ami az eltörött árbocú vitorlás hajó hánykolódására hasonlít. Tudd; én nagyon sok emberrel találkoztam, akik feltárták előttem az életüket, olyanokkal is, akik az úgynevezett „határhelyzetben” gyötrődtek. Szinte kivétel nélkül, az alaphelyzetüket rontották . Ez a világ egy dzsungel. Nincsenek benne fix pontok, emberi síkon. Isten Szentlelke nélkül, csak szédült bolyongás, vagy észtvesztő salto mortale az élet. A katonák, és a sport-lövészek jól tudják, hogy a kilőtt puskagolyónak pontosan kiszámítható röppályája van. Igen ám, de ha gellert kap a golyó, akkor sérül a pálya, elkezd pörögni, kilengeni, és teljesen kiszámíthatatlan a becsapódási helye. Ilyen annak az embernek az élete is, akit mások, vagy egy aljas történelmi korszak tett amolyan gellert kapott golyóvá… Persze, mindent csakis az Úr lát tisztán, és csakis Ő ítélhet meg mindenkit. DE: mindez semmit sem változtat az általam „ALAPHELYZETNEK” nevezett tény valóságán! Aki nem él Jézus közösségében, nem fogja a kezét, az a valódi bolygó hollandi… Még ha erről nem is tud semmit sem. A gellerek mindenkinél, minden időben, más, és más formában léteznek. Fentebb írtam a tanulmányi útról, de alaphelyzet lehet egy találkozás, amely lezülleszt, vagy Istenhez vezet. Egy jó, és rossz munkahely. Egy olyan házasság, amelyben a felülről kapható szeretet, és a kompatibilitás (sok szálból tevődik ez össze,) csodálatos harmóniával, egymás kiteljesítésével, és a hitéletben való közösséggel ajándékozza meg azt a kettős/egy életet. De a híradások, a statisztikák, a bűnügyi krónikák sokasága arról tudósít, hogy egy rossz döntés akkora geller, amely egyenlő a földi pokollal. Misterium iniquitatis… Egy biztos: vannak olyanok, akiket teljesen magának pecsételt le, foglalt le az Úr. TELJESEN!!! Az ilyenek soha nincsenek magányban, mert Jézussal járnak közösségben, életük=szolgálat. Betöltekezett életek. A cölibátusnak csakis ez az alapja, amit a világ erről fecseg, az a kívülállók csacsisága. De ha ennek ellenére, a hivatásuk ellenére mégis rálépnek a mások számára rendelt útra, (házasság,) akkor ez a legnagyobb geller… Életem folyamán még nem találkoztam kilépett pappal, hivatásból szemináriumba lépő teológussal, akik - bármilyen okból, előzményből adódóan megpróbálták életüket más síneken folytatni, akár kényszerből, akár elesve a kísértésektől,- akik boldogok lettek. A karizma=pecsét, mélyen a lélekbe, s a szívbe nyomva. Az alaphelyzetben DÖNTENI KELL barátom! DÖNTENI!!! Igen; mert a későbbiekben minden, de minden ebben az alaphelyzetben történt döntésből következik. Értelmetlen vakság az engedetlen döntés (bűn) következményeinek súlya alatt lázadozni Isten ellen, és kérdőre vonni Őt mindazért, amelyek ebből az alaphelyzetben elkövetett engedetlenségből szakadnak az emberre. Az alaphelyzetben KELL imádkozni a Fényért, és így, megimádkozva dönteni a következő, konkrét lépést, késve, már – késő… Mindennek RENDELT IDEJE VAN! Akit pedig erős emberi, gonosz hatalmak sodortak az útszélre, és kerültek a szószék, az oltár helyett a gulágra, majd egy mosodába segédmunkásként két diplomával, mint a nemrég elhunyt Placid atyát, ők abban a szituációban is boldogok, élik a komoly hívő életüket, és semmi lázadás nincs a szívükben. A helyükön vannak. Ők döntöttek az alaphelyzetükben. DE: Isten erejével! Soha ne bízzunk önmagunkban, sem egy másik teremtményben, egyedül csakis Jézus Krisztusban. Igen, mert Ő még az eltévesztett döntéseinkből is tud jót kihozni, ha megtérünk, és átadjuk neki a vezetést.
AKI HISZ BENNEM, ANNAK ÖRÖK ÉLETE VAN! Nem lesz, már: van, és ez a megkezdett örök élet, csak folytatódik a halálunk után.
A megtérés az egyetlen TOTÁLIS ALAPHELYZET! Kihatása: végtelen. Érted? Ajánlom Allegri: ”Miserere” c. csodás művét, csendben való meghallgatásra. Ragadd meg most a melletted álló, rád tekintő Jézus, feléd nyújtott kezét.
Amíg még van időd a döntésre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése