Csatószegi Viktor
A NEGYEDIK EVANGÉLIUM. /Szt. János/
(A SUGALMAZÁS CSÚCSA, ÉS CSODÁJA.)
BEVEZETÉS.
I. II. III. rész.
Csak Isten a tudója, hogy milyen, és mekkora belső vívódások előzték meg bennem ennek a sorozatnak elindítását. Napokon keresztül, többször akartam leülni ide, gomolyogtak fejemben a szempontok, a gondolatok, de mindezek akkora tömegben, hogy egyszerűen képtelen voltam az aranyat kiválogatni a homokból… Valamiféle Mózes-effektus lehetett ez, olyasféle, mint amikor a Midianiták földjén legeltette apósának, Jetrónak a nyáját, és megpillantott egy lángoló, de nem elégő csipkebokrot, odament, s meghallotta az Örökkévaló hangját, Aki a későbbi párbeszéd előtt leparancsolta Mózes lábairól a sarukat, mondván; „szent ez a hely.” Kijelentette LÉNYEGÉT; „Ehje, aser ehje.” (Vagyok, aki vagyok.) Majd ezt követően hatalmas feladattal bízta meg , -amelynek következménye lett az exodus, - de ezt Mózes nem akarta elfogadni, s mentségül felhozta a totális alkalmatlanságát. Nos, én is alkalmatlannak érzem magam arra, hogy mindazt, amit megmutatott nekem az Úr, mindazt, amit látok/érzek a szeretett tanítvány írásában, mindazt, amit LEHETETLEN szavakba foglalni, mégis megkíséreljem. De aztán meghallottam a rémülten eldadogott mózesi kifogásokra adott választ - mutatis mutandis: - „Majd segítek az írásban, és azt fogod írni, amit írnod KELL.” Fellebbezésnek helye nincs, hát nekifogok…
A 12 tanítvány közül egyedül ő nem lett vértanú, neki azt a feladatot szánta Mestere, hogy megérje az idős kort, hogy egy nagyobb távlatból visszatekintve tudja mérlegelni, tudja „megfesteni” Jézus személyét, környezetét, és a vele történteket. De nem oly módon mint a szinoptikusok, hanem az EGÉSZET belehelyezte az örökkévalóság távlatába, és az őt inspiráló Pneuma erejével rámutat az események mögöttesére, és az eleve elhatározott céljára. Kiérlelt mélység, és magasság (altitudo) jellemzi minden mondatát, olyan természetfeletti minőségben, amelyhez az a csend, az a magány kellett, amely meg is adatott neki. Nem vesztegeti el az idejét, energiáját a kronológia aprólékos részleteinek leírásával, - „aquila non captat muscas,”…. - hanem a közénk testesült Ige messiási mivoltát, a kenószisz csodáját, tanításának, és bűnbocsátó, sebeket gyógyító szeretet-hatalmát, de legfőképpen: a MEGVÁLTÁS irgalmát tárja elénk. Ő ott volt Jézus minden lényeges eseményénél, s egyedül ő állt keresztje alatt, az apostolok közül. Őt választotta ki Jézus, hogy legyen gondozója édesanyjának. (Mennyi információt gyűjthetett be tőle…) Egészében; a Pünkösd utáni karizmák kiáradása válik érzékelhetővé, tapinthatóvá János életében, látásában, evangéliumában, leveleiben, no és a Jelenések Könyvének misztikumában. Ő valóban apokalipszist írt (leleplezést, feltárást,) nem csak ebben az új szövetségi rész utolsó „könyvecskéjében,” hanem a megelőzőekben is. Igen; az a kárpit ketté hasadt péntek délután 3 órakor, de a mennyei titkokat eltakaró kárpitot ez a szent misztikus látnok tárta szét előttünk igazán. Úgy vélem, ha elveszett volna a másik három szerző szerinti Evangélium, /borzasztóan nagy kár lenne!/ akkor is teljes képet kapnánk a mi Urunkról, Megváltónkról.
E bevezető írásom lezárásaként, fontosnak tartom megjegyezni, hogy nem teológiai értekezést kívánok írni, ezt megtették, és teszik a biblikus szakemberek, akiket ez érdekel, bőséges források állnak rendelkezésükre. (Fontos!!!) Csekélységem csak arra vállalkozik, hogy mintegy búvár, elmerüljön Szt. János isteni áramkörében, és megossza veletek mindazt, amiket az Úr Szelleme megvilágít számára a napi, bibliai csendességében.
VENI SANCTE SPIRITUS!
KEZDETBEN…
Fantasztikus!!!! A teljes Biblia két főrészből áll; ó, és új szövetségből, és mind a kettő ugyanazzal a szóval kezdődik: „KEZDETBEN.” (Számomra ez is az egyik bizonyíték e két könyv szerves egysége mellett.) Ámde, a belső tartalma teljesen más, mindkét helyen. A Genezis elején arról ad számot, hogy a FIZIKAI, a KOZMOLÓGIAI teremtésnek mi volt a kronológiája. (Nem term.tudományos mű a Szentírás!)
Szt. János azonban csakis azért használja e szót, mert jobbat nem talált. Nem is lehet találni, mert a misztériumról csak dadogni lehet, csak kapkodva a levegő után, szó-pótlékokkal próbálkozni lehet, kedves barátom! Ennek a kezdetnek nincs kezdete a mi szegényes, fogalmi gondolkodásunk értelmében. Talán valamelyest rásejtünk egy kicsit, ha sokszor, és ha teljes csendben elolvassuk a „vagyok, aki vagyok” kijelentést. Tehát, nem „lettem,” hanem VAGYOK. Örök jelen. Istenben nincs múlt, és jövő. Ő a Lét totalitása!
A NEGYEDIK EVANGÉLIUM.
BEVEZETÉS. II.rész.
Lehetne még fejtegetnem a filozófia tér-idő fogalmát, tán segítene is jobban megközelíteni a „kezdetben” szó mélységét, de mégsem teszem, mert szeretném tartani magam ennek az írásnak exegézis jellegéhez, sőt, ennek az oldalamnak kezdettől fogva kitűzött célgondolatához; a Krisztus, és Biblia központú szolgálatához. Azzal is tisztában vagyok, hogy ha betartom ezt, és oldalakon át boncolgatnám e szót, akkor sem lennék képes megragadhatóvá tenni, hiszen - én sem értem… Nagy, nagy misztérium ez, és e testben élve „ homályosan, tükör által” látunk. Szeretném hát itt, és most a szívedbe vésni testvérem, hogy mindent, ami Istennel, ami az Ő közénk testesült Igéjével, s a természetfeletti valósággal kapcsolatos, azt CSAKIS A SZENTLÉLEK KEGYELMÉVEL, AZ Ő FÉNYÉBEN LEHET MEGISMERNI, SŐT; MEGTAPASZTALNI. (Persze, nem a teljességét, mert azt nem itt kapjuk meg.) Akiben „lakást vesz” Isten Lelke /Szelleme,/ abban a teljes Szentháromság él. Ezt nevezzük mi a kegyelem állapotának, ami egyenlő az itt megkezdett örök élettel. Ez a mi hatalmas méltóságunk, olyan, amely nem a mi érdemünk, hanem ingyen, szeretetből kapott khárisz-karizma=ajándék. Nem lehet „kikönyökölni,” de lehet nyitottnak lenni rá, és könyörögni érte. Vannak a Szentírásnak olyan mondatai/szavai, amelyet még a Nobel díjas tudós sem képes befogadni, mert nem a behatárolt, természetes értelem kereteihez vannak szabva. „Akinek füle van a hallásra, hallja meg.” AKINEK… A hittel, az Igével, és a Szentségekkel tisztára mosott lelkű ember előtt, egy-egy kegyelmi pillanatban olyan távlatok nyílnak meg, amelyekről csak dadogni lehet, szavakkal nem fejezhető ki. Nos, hát ilyen szó ez a „kezdetben” is, amely ráutal Jézus Krisztus öröktől valóságára, arra a tényre, hogy MIELŐTT felhangzott volna az Atya „legyen” szava, vagyis az anyagi létforma első pillanatának indítása, az a „kezdetben,” amely a Genezis első szavában foglaltatik, - már VAN a teljes Szentháromság, és benne a Logosz, Akinek nincs kezdete, Ő : VAN…Tán sikerült ösztönzést adnom arra, (ha már egyszer képtelen vagyok megnyitni e szó lényegét,) hogy hajtsd tenyeredbe a homlokod egy éjszakai órán, vagy amikor betérsz egy templomba, akkor, amikor ott nincs semmilyen alkalom, leülsz a leghátsó padba, és önmagadat mindenféle napi dologtól kiüresítve; nézed Őt… Csak úgy… Hidd el; visszanéz rád! Mégpedig azzal a tekintettel, amellyel az én régi barátomat, Bartimeust is meglátta, megszánta, és:
LÁTÓVÁ TETTE. MERTHOGY A TELJES, AZ IGAZ LÁTÁST, CSAKIS JÉZUSTÓL LEHET MEGKAPNI. ENNEK A „KEZDETBEN” SZÓNAK ALTITÚDÓJÁRA IS EZ VONATKOZIK…
A NEGYEDIK EVANGÉLIUM.
BEVEZETÉS. III. rész.
Jelen esetben, (vagyis a jánosi Ev. esetében,) a „bevezetés” -prológus- szót, az 1-14. versekre értjük. Ezt a 14 verset próbálom kifejteni, de nem a teljességre törekedve, mert akkor nem itt tenném közre, hanem vaskos könyvet kéne írnom… Azután: e 14 versből is csak azokra térek rá, amelyeknek megítélésem szerint nagy, és örök üzenete van, amelyek hatalmas teológiai jelentőséggel bírnak. Végül; arra jutottam, hogy ebben a sorozatban végig követem a negyedik Evangéliumot, hiszen jelenleg ez a mindennapi Ige-olvasmányom is! Ebből következik a metodikám: elmélkedve olvasom sorjában, s ha eközben egy-egy mondat/szakasz megérint, megnyílik előttem, akkor erről fogok beszámolni, lehetőleg még aznap. Tehát nem folyamatos tanulmányról lesz szó! Abban is biztos vagyok, hogy mindeközben elém kerülnek olyan írások, hírek, előadások, nekem írt levelek, amelyek azonnali reflexióra indítanak, s ezeket nem fogom félre tolni mindaddig amíg a negyedik Evangélium végére érek. A friss, „dinamittal töltött” impulzusok, nem konzervek… Ennyit a műhelyemből, és most következzék a prológus 5. verse:
„A világosság világít a sötétségben, de a sötétség nem fogta fel.”
Ha ezt a mondatot egy papírra írná valaki forrás megjelölése nélkül, akkor is, abban a pillanatban rávágnám; ez Szt. Jánostól van, ez tipikusan az ő stílusa! Végig vonul minden írásán ez a páros szembeállítás; sötétség-világosság, e világ fiai,- Isten gyermekei. Vannak olyan biblikusok, akik feltételezik, hogy János, mielőtt Jézus nyomába szegődött, az esszénusok között is megfordult. Nos; a kumráni tekercsek tanúsága szerint, ők használták sorozatosan ezeket az ellentéteket.
Ebben a rövid mondatban én egy permanens igazság foglalatát
vélem rögzíteni, mert az Isten világosságát/igazságát sem a „sötétség” megtestesítője; a sátán, sem
pedig a hagyma első rétegén élők soha nem fogták fel, s ez ma is pontosan így
van. Ha Lucifer felfogta volna, ha a „non
serviam” pokoli gőgje nem borít hályogot
a szemére, akkor soha nem lázadt volna fel. Számára nincs irgalom, mert az Úr közvetlen közelségében élhetett, nem kellett hinnie,
láthatott, tapasztalhatott; SZABAD DÖNTÉST
HOZOTT!
Az „e világ fiai” pedig azért nem fogják fel, mert tekintetük csak az öt érzékszervükkel megragadhatókra szegeződik, és a részeket tekintik egésznek
Süketek a felkínált kegyelem belső hangjára, antennájuk csakis a napi
történések, és a kis percecskék szűk horizontjának zsibongására vannak hangolva.
A harangok nekik is szólnak, a Biblia számukra is hozzáférhető, a templomok kapuin ők is beléphetnének, hogy
meghallják az örök érvényű üzenetet, hogy az élet Kenyerével táplálkozhassanak,
de hát érdekesebb a napi hírek, csatározások, pitiáner botrányok, tiszavirág
életű celebek, és egyéni érdekeik hajhászása. Nincs fülük az Isten igazságának
meghallására, nincs szemük „A” Fény szemlélésére. Ha csak egyetlen
pillanatra is meglátnák szánalmas állapotukat, futnának, rohannának az
újjászületés szent ajándékáért…
Mindezeket nem csak én látom így,
- az csupán egy szubjektív emberi látás lenne, - hanem
a sugalmazottan írt János evangélista
is. Szinte kihallom ebből a
mondatából a szíve mélyéből feltörő keserűséget; „
….. de a sötétség nem fogta fel.” Olyan ez barátom, mintha valaki olvassa Arany János, Vörösmarty Mihály, Babits Mihály, Reményik Sándor, Ady Endre, Wass Albert verseit, hallgatja
Bach, Vivaldi, Sammartini, Mozart és Schubert stb. muzsikáját, de unalmában összecsukja a könyvet, elzárja a
DVD lejátszóját, és kimegy a konyhába töpörtyűt kenyérrel majszolni…. Nem
fogják fel. Nagy, nagy titok ez, mármint a kiválasztottság, az elhívás
misztériuma. Igen, mert senki sem születik a saját maga által meghatározott fülekkel, és nem lehet a Mammut Áruház műszaki részlegén a metafizikára, pláne, a transzcendensre ráhangolt antennát
vásárolni… Egyszer találkoztam egy távolabbi ismerősömmel, aki
hosszasan panaszolta súlyos, halálos betegségét, - éppen a kórházból jött, - és amikor a végére ért, kimondta
az ő konklúzióját: „egyszer úgyis mindennek vége lesz.” Vagyis; KAMPEC…
Próbáltam ezt finoman megkérdőjelezni, és a mondandómat azzal befejezni,
hogy mi az EGYETLEN megoldás. Mintha
kínaiul beszéltem volna, s egy hirtelen mozdulattal nyújtotta a kezét, és
megdermedt arccal búcsúzott. De a
sötétség nem fogta fel… Ez ellen sem
János, sem Péter, sem Pál apostol sem tudott semmit tenni, mi sem tudunk, akik
ingyen kegyelemből, és irgalomból megkaptuk
a salamoni „halló szívet.”
(Merthogy az eredeti héber szövegben nem bölcsességet, sem
engedelmességet kért Salamon az Istentől, hanem halló /!!!/ szívet! Ez a szó
áll ott: „sómea.”=halló. Ugye ismerős több Zsoltár kezdő szavaként; „Söma
Izrael!” =Halld Izrael! Nos hát, ebből ered.
A fiatal Salamon király trónra lépésekor halló szívet kért az Úrtól (az eredeti
szöveg pontos fordítása szerint) – hogy jól tudjon kormányozni. Jól tudja
végezni azt a feladatot, amire elhívatott, amire Isten őt szánta (1 Kir. 3:9).
Rá akart hangolódni – halló szívvel – Isten eligazító szavára, hogy értelmes életet
élhessen az Isten dicsőségére.
A „rejtek ölén” képződő szívet sem mi alakítjuk a magunk számára. Ezért hát a virtuális hagyma 3. rétegén élők két dolgot tehetnek: 1./ Hálásan megköszönik minden reggel Istennek, hogy olyan fület/szívet kaptak ingyen ajándékul, amelyekkel felfoghatják az Ő világosságát. Nem tekintik ezt saját érdemüknek. 2./ Könyörögnek azokért, akik befogják a fülüket a hívó, szerető hang elől, és azonnal elköszönnek megkövült arccal, amint olyan „érthetetlen dolgokat” mondanak nekik, mint: „Mit ér az embernek, ha az egész világot megnyeri, de a lelkének kárát vallja?”
„ MONDD; MIT ÉRLEL ANNAK SORSA?????”...
folytatom.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése