2022. május 28., szombat

TŰNŐDÉS AZ IGAZSÁGOSSÁGRÓL, ÉS AZ IRGALOMRÓL. (Lefelé görgetve, az I résztől olvasandó!)

Csatószegi Viktor


                                                                  TŰNŐDÉS.

                                              Az   igazságosságról,   és   az   irgalomról.     III.  (bef.)  rész.

                                                     

 

Az  eddig  leírtakból  tán világosan kivehető, hogy az élet igazsága sok hangon szól, olyan, mint Dávid hárfája; 10 húron hangzott, és változatos, hol ezt, hol azt a hangot emeli ki. Ilyenek a jézusi példabeszédek is,  ezekben én  az  alaphangokon túl, a felhangokat is észlelem.  Aztán: nem  mindig nyílik  rá  a  szemünk, a  fülünk,  mert  ha  nincs  csend  belül, akkor  csak  egy  bölcs  szöveget  olvasunk.   A  Biblia  olvasása  előtt,  be  kell  mosakodnunk. Gondok, hírek, zaj -  ki,  Szentlélek, - be…  Igen, mert különben ránk vonatkozik  Jézus kijelentése: „Azért szólok nekik példabeszédekben, mert szemük van, de nem látnak, fülük van,  de nem hallanak, és nem értenek.” 

Az  egész  emberi  társadalom, annak  teljes berendezkedése a  jogon, és  az  igazságosságon alapszik.  De a magánéletben is jelen van, akkor is, ha ezt nem definiáljuk.  A törések, szakadások ennek hiánya miatt keletkeznek minden viszonylatban; a  politikában, a  közélet  egyéb  területein , de  a  személyes életünk vonatkozásaiban is.  Isten, a teremtésben hatalmas méltóságot adott az embernek;  „alig tetted kisebbé az angyaloknál.”  Van én-tudata, önreflexiója, egyedül az ember képes absztrahálni, az egyediből az általánosra következtetni.  Ő  nem  „ott  van”  a  térben, hanem  „jelen  van.”   ( Éppen emiatt,  a  méltósága,  az  egyedisége, megismételhetetlensége miatt  a  legnagyobb  bűn,  minden totalitárius rendszer, elnyomás. Ez megnyomorítja az istenképiséget, vagyis: vét az igazságosság ellen.)  Amikor tiszteletben tartjuk  a  másik  ember  személyességét, akkor  azt  a  Valakit szolgáljuk, Aki őt  alkotta, a létbe szólította.  Az igazságosság tehát jó, tehát alap. DE: csak egy lépéssel menj tovább,  és  máris  jéghideggé lesz…  Az igazságosságban a REND kiteljesedését érezzük/tapasztaljuk, viszont, ha a jog nevében keményen kitart valamely követelése mellett, akkor abban a  pillanatban nagyon ellenszenvessé válik.  De most ássunk mélyebbre barátaim,  és  lássuk  meg  tisztán, hogy  az  EMBERI  igazságosságnak  mekkora torzulásai lehetnek.  Az  ebben  megkeményedett  „igazságos”  szív, és  értelem, vajon elfogadja-e, egyetért-e  azzal, hogy  a bűnös, a vétkező ember megtérjen, újjászülessen?  Nem  az-e  az  érzése, hogy  az  ilyen kivonja magát  a  REND,  AZ  IGAZSÁGOSSÁG  ALÓL?  Nem  azt  látja-e  helyesnek, hogy  az  elesett, a bűnös megmaradna  a pocsolyában, és viselné tetteinek jogi, és  minden más, egyéb következményét?  Még hogy  ez  a senki, ez a leprás, lerázza magáról a sarat,  és  a  végén  ugyan olyan  lesz  mint mi?  Ez  merénylet  az   igazság  ellen!!!   …….hát  igen; merénylet.  Az  Isten  merénylete.  Mert     - tudod, -    az   igazi  megtérésben  az  ember valóban széttöri az igazságosság vastag korlátait, ui. itt TEREMTŐ  KEZDÉS van, mégpedig  Isten részéről, hiszen az Igéből tudjuk, hogy a bűnös a saját erejéből nem térhet meg!  Mint ahogy  a Dunában fuldokló sem  húzhatja  ki  önmagát a  partra.  Az immanens, emberi  logika  szerint, a  vétkezés után pecsét kerül a homlokra, sötétség, s halál következik.  A kegyelem viszont áttöri, felülírja ezt a kódoltságot, sőt; az égben öröm van a megtérő miatt… („Nem az igazakért jöttem, hanem a bűnösökért.”)   Érthető az eddigiek alapján, hogy az igazságosság szintjén élők számára valóságos botrány egy-egy megtérés, az eleve kiválasztott ember újjászületése. Sajnálatos, hogy a virtuális hagyma 2. rétegén élők számára: még nagyobb botrány…   „és még EZ jár templomba???”  Az igazságosság szemüvegén át látók abban a katasztrofális veszélyben vannak, hogy fölötte a teremtő kegyelem birodalma áll. Bizony;  ezerszeres jaj  annak az embernek, aki csak az igazságosságban akar élni!  Az  az igazságosság,  amely csak önmagának, és önmagából él, saját magának gonosz ellenkezőjévé züllik.

 

És  e  ponton térek vissza  a tékozló fiú bátyjához, s  mindahhoz, amiket róla  írtam  az  előző  részben. Ebben  a  teljes megértésemről  beszéltem, miután a  premisszákat kifejtettem. Tettem mindezt, az empátia,  és  az  IGAZSÁGOSSÁG alapján állva.  Nézzük meg az én költött szövegem után, hogy  annak az idősebbik testvérnek, annak a  „hátrébb tett”  fiúnak az életében mi volt a tétje annak az órának, amikor  hazatért a mezőről, és nagy vigalom hangjait hallotta.

Az az óra sorsdöntő óra volt…  A példabeszéd semmi továbbit nem mond róla, de azt tudom, hogy mindenre, az itteni, és az örök életére kiható döntés előtt állt. Ha a csupasz igazságosság mellett marad, sötét szakadékba zuhan, amely összezúzza lelke szabadságát, foglya lesz a bűneset óta tartó sátáni kódoltságnak. Minden azon múlik, hogy a szolgáktól kapott információ okozta mély sértődöttség, elkeseredettség iszapjában vergődve,  MEGHALLOTTA-E  apjának szavait, azokat  /legalább később, a cunami lecsendesedését követően,/  beengedte-e  a fülén jóval mélyebbre; a szívébe is?  Meglátta, megérezte -e  abból az ölelésből, ott, a kanyarban, hogy tulajdonképpen mi is a megbocsátás,  a megtérés=hazatérés? Mert  ha  igen,  akkor  belépett a  teremtő szabadságnak abba a  régiójába, amely fényévekkel áll az  igazságosság felett.   Mert  úgy  van  az  barátaim, hogy csak addig apellálunk a  jogainkra, és az igazságosságra, ameddig egy szentséges pillanatban meglátjuk, hogy KI Ő?  Mihelyt Isten az Ő  valóságában, IRGALMAS SZERETETÉBEN  feltárja magát  Szentlelke által,  azonnal  tárgytalanná válik  minden hivatkozás az emberi  igazságosságra, merthogy minden Istennel kezdődik, s Vele fejeződik be…  Ő  az alfa, és  az  ómega.  Ő  maga  a  Jézus Krisztusban közénk testesült  IGAZSÁG.   Azóta ismerjük ezt  a  szót; KEGYELEM.  Azaz; IRGALOM.

A bűnnek hatalmas hullámverése van.  Elszakít Istentől, és megszakítja emberi kapcsolataink jelentős részét is, hiszen ítélnek az igazságosság nevében, miközben emiatt ők is megsérülnek lelkileg. Mintha nem  ismernénk a  sugalmazott Igét,  amely megíratott  Jakab levelének 2. fej. 13. versében:  „Mert az ítélet irgalmatlanul lesújt arra, aki nem irgalmas!”  Kísérthető létezők vagyunk, a sátán nem ment nyugdíjba…  Lehet,  hogy  aki  ma  szilárdan áll,   - holnap elbukik.  Ezért fontos, és  üdvös minden esetben  arra  gondolnunk, hogy  ha nekem  annyiszor megbocsátott  Jézus, akkor ugyanazt  kell cselekednem  azzal  a  másikkal is.  Nem   lehetek  a  példabeszédbeli, szívtelen  szolga!

 

AMI  TOTÁLISAN  MEGRENDÍTŐ;  AZ ATYA  SZÍVÉBEN  ELŐRE  MEGÍRT  FORGATÓKÖNYV  SZERINT,  OTT,  A  GOLGOTÁN,  PONTOSAN  3 ÓRAKOR, BETELJESEDETT  A  BŰNÖKÉRT  KIJÁRÓ IGAZSÁGOSSÁG ÍTÉLETE  ÚGY, HOGY  UGYANABBAN  A  PILLANATBAN  TELJESEDETT  KI  A  VÉGTELEN  IRGALOM  IS…

 

(Minden tékozló fiú, és minden hátrébb sorolt testvér számára is!)

 

 

 

 

 

  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése