2022. július 17., vasárnap

ESZMÉNYKÉP.

 Csatószegi Viktor


 

                                                           ESZMÉNYKÉP.

                                                    ( Gondolataim  Szt. Pálról.)

 
                   

Úgy gondolom, jó, ha van nekünk egy olyan emberi ideálunk, akit életünk több  vonatkozásában is magunk elé tudunk állítani, és a lehetőségeink határain belül,  követni is. Pál apostol számomra ilyen ember, s ezt a legjobban igazolja az ő állítása; "Élek, de már nem én, hanem a Krisztus él bennem."  Tehát;  ha  ő az emberi  mércém, akkor valójában Krisztust  követem.
Mégis,  mi az a konkrét jellemzője  Pálnak, ami  ilyen  nagy  mértékben  imponál nekem?  Sok mindent lehetne/kéne itt felsorolnom, de most csak azt az egyet fogom analizálni, azt a szemléletét, amelyet megfogalmaztam a hitről szóló sorozatomban, mint nagyon kívánatos szemléletmódot. Ez pedig az ő hitének a kettős fundamentuma, a két, másféle szellemi talajból  való, de őbenne eggyé fonódott, szintézisbe jutott gyökérzete.

Azt  írja  kedves tanítványának  Timóteusnak, hogy "Tudom, kinek hittem."  (2 Tim. 1, 12.)  Nos, ebben a   "tudom"   szóban rejlik  ez a kettős  gyökér. S amit ez jelent,  azt  tartom a hívő ember számára nélkülözhetetlen tulajdonságnak!
Pál  Tarzuszban  született, jómódú héber családban, akiknek megvolt a római polgárjoguk, ami abban az időben igen jelentős kedvezményekkel, lehetőségekkel járt. Tanulmányait  a híres,  tudós  Gamáliel rabbinál végezte, s így a rabbinikus, ó-szövetségi teológiát magas fokon sajátította el. De: ott, és akkor nem ez volt az elsődleges, hanem az élő, a választott nép mindennapjaiban jelenlévő Jahve imádata, mindenek felett való szeretete, dicsőítése. Ez a lelkiség a Tehillimből=Zsoltárokból áradt ősidőktől fogva, és ezt imádkozták Pál idejében naponta többször is. Velük, köztük volt az Úr,  Ő volt a Pásztoruk. (23. zsoltár.)  Ennek a  MEGTAPASZTALT  tudásnak  /és minden,  az öt érzékszervvel megismerhető tapasztalatnak/     héberül  "jádá" volt a neve. Ma pragmatikus tudásnak is lehetne nevezni.
Ámde Pál rálátott  a görög világ teljesen más kultúrájára, szellemiségére, amiben segítette  ezen nyelv ismerete is. (Különben hogyan tudott volna beszédet tartani a filozófusok előtt Athénban, az ottani Gellért-hegyen, amit Areopágusznak hívtak?)  A görög szellemiség pedig az elvont, un. absztrakt gondolkodás jegyeit hordozta, amelynek megalkotói, kidolgozói   Szókratész, Platón, és tanítványa; Arisztotelész voltak. Ennek a görög tudásnak pedig "ginooszkó" volt a neve.  (Kisugárzásuk olyan hatalmas, dinamikus volt, hogy ez képezte alapját Aquinói Szt.Tamás filozófiai alapvetésének a XIII. sz.- ban,  /Summa Theologiae!/    és  ez pedig még a XXI. században is domináns vonulata  a skolasztikus,  majd  neo - skolasztikus filozófiának.  Ma is él, magam is ezt tartom stabil alapnak, a teológia alá építhető legjobb filozófiai iránynak.)

Összegezve: Pálban együtt volt a tapasztalati tudás, az Isten-élmény,  a teoretikus, fogalmi, scientifikus tudással.
 
Az  élő,  tüzes  HIT, a  tudományos  alapozottsággal.  Ennek  a  kettőnek,  a  jadának, és  a ginooszkónak  birtokosaként  írta  tehát Timóteusnak, hogy  TUDJA kinek hisz.

Nos,  ezért  példaképem  nekem  Szt. Pál, a népeket megtérítő apostol. Ma is ezzel felvértezve lehet gyümölcsözően evangelizálni!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése