Csatószegi Viktor
HIT ÁLTAL.
„Krisztussal életre keltett minket, bűneinkben halottakat is – így kegyelemből kaptátok a megváltást; FELTÁMASZTOTT minket, és Krisztus Jézusban a mennyeiek közé helyezett minket, 7 hogy az eljövendő korokban Jézus Krisztusban kinyilvánítsa kegyelmének túláradó bőségét, hozzánk való jóságából. 8 Kegyelemből részesültetek a megváltásban, a HIT által, ez tehát nem a magatok érdeme, hanem Isten ajándéka. 9 Nem tetteiteknek köszönhetitek, hogy senki se dicsekedhessék.” (Efezus 2, 5-9.)
Az ELSŐ MONDATBÓL: „Krisztussal életre keltett minket, bűneinkben halottakat is, - így KEGYELEMBŐL KAPTÁTOK A MEGVÁLTÁST; feltámasztott minket.
Lassan haladok ebben a
csodálatos világban; az Ef. levélben, mert minden egyes mondatnál meg kell állnom, és akár többször is elolvasnom, pedig nem most tartom először a kezemben. A fenti sorokat másoltam csak ide, mert ezek tartalmazzák
hitünk sarok köveit, úgy
teológiai, mint a személyes lelki életünk vonatkozásában. Olyanok ezek a
mondatok, mint egy személyesen, név szerint
neked-nekem címzett levél. Mégpedig: szerelmeslevél. Egy olyan szerelmesé, aki mindenkinél messzebbről utazott, hogy köztünk/velünk lehessen, és aki
végül belehalt ebbe a lángoló szerelembe. Az újszövetségi Szentírásban én csak két szerző általi tolmácsolást találok, amelyben
Jézus mindenen átsugárzó szeretetét ekkora hőfokkal, himnikus magasságokban tudja
érzékeltetni; Szt. Jánosnál, és Szt. Pálnál.
Ezt az amor sanctust nekünk
befogadnunk, és - ha sokkal
kisebb értékűen is, - de viszonoznunk
kell! Ehhez ad
„gyújtást” a fenti igeszakasz. Megfontolásához teremtsük meg
a külső-belső csendet, és vegyük sorjában az egyes
mondatokat.
Azt üzeni-tudatosítja
Pál apostolon keresztül a kijelentés Lelke, hogy a bűn= a halállal. Van szívhalál, agyvérzéses
halál, rák okozta halál, más ember által okozott halál. Nem sorolom
tovább, végtelen a lista. Mindegyikük
mögött látható, orvosilag megállapítható okok állnak. Azonban ez az első mondat
a legrettenetesebb, s a legvégső
pusztulást jelentő halálról tudósít minket. Okozóját fizikai szemmel nem látni,
csak a következményeit lehet tapasztalni. Kedvelem a természetfilmeket,
közöttük a macskafélékről szólóakat is.
Békésen legelget az antilop, semmilyen veszedelemre mutató jelet nem észlel, vadnak szagát sem hozza felé a szél. Az oroszlán pedig ott van mögötte, hasán
lapulva kúszik feléje a bokrok mögött, a szél irányával szemben. Amikor
a bokrok megzörrennek, menekül az antilop, de már késő… Az ólálkodó megragadta, s elpusztította. Igen; ez az „ólálkodó” itt van körülöttünk, ontológiai valóság, s annak örül, ha
tagadják létezését, ha tréfálkoznak felőle, és szarvakkal, lólábbal ábrázolják,
ha kijelentik; mese ő, az emberi butaság, babonaság szülötte. E kijelentések
számára, a bokrok… Péter apostol az első
levelében használja ezt a vadmacska hasonlatot, miután figyelmeztet: „Józanok
legyetek és vigyázzatok! Ellenségetek, a sátán, ordító oroszlán módjára OTT
KÓSZÁL MINDENÜTT, és keresi, hogy kit nyeljen el. Erősen álljatok neki ellen a HITBEN.” No, itt a biztos recept! Hogyan lehet egy nálunk sokkal hatalmasabb,
okosabb szellemi hatalomnak eredményesen ellenállni, tisztának maradni. Isten
közösségében élni továbbra is? Tán a mi
erős akaratunkkal, elszántságunkkal? A
sokszor ajánlott böjttel, virrasztásokkal?
Az ismét divatba jött zarándoklatokkal?
Pál nem ezt mondja. Pál által azt üzeni az Úr Lelke, hogy a hitben. Abban a hitben, amelyről vázlatosan
írtam „A hagyma.” c. írásomban,
rámutatva ennek fundamentális jelentőségére, arra, hogy enélkül semmit nem ér az elszántság, az akarat, böjt,
és a zarándoklat. Ezek nem kritériumok, hanem következmények, fakadnak az élő
hitből, a Jézussal való élő, kegyelmi
kapcsolatból. Tehát én nem ezek ellen szólok, hanem szeretném, hogy
tisztán láss, és ne téveszd össze az eszközt a céllal. Rengeteg ember lelki
élete omlik össze, és zuhan a gonosz csapdájába, mert érzi elégtelenségét,
látja, tapasztalja, hogy a
cselekedeteinek, teljesítményeinek oly sokszor mínuszos az eredménye,
kapaszkodik, erőlködik, verejtékkel küzd, és mégis megtörik a szárnyalás;
visszahúzza az ó-embere, ismét a porban vergődik. Ekkor, pontosan ekkor lép be
a sátán, és ezt sugdossa: „Na látod, ez
az út nem embernek való, az Isten lehetetlen mércét állít eléd, kínozni akar
téged. Élj hát szabadon, engedd el magad, lazíts, s különben is; biztos, hogy
ezt akarja Isten? Nézd; milyen szép ez a világ, csak ki kell nyújtanod a kezed annak
gyümölcsei után. Adok kezedbe olyan eszközöket, amelyekkel élve lesz bőven
pénzed, hatalmad, és körülvesznek az édes élet örömei.” Sajnos, ennek a gonosz, ördögi cselvetésnek
aláágyazott egy olyan korszak az Egyház életében, amikor a rigorista,
kazuisztikus morál teológia nem a hitben történő kegyelmi, élő Jézus-ember
kapcsolatra, hanem a voluntarista, (mindent az emberi akaratra helyező) mindent
elfojtó, külső cselekedetekre fókuszált. Csakhogy az Úr Baszileiája
(országa/uralma) nem árú piac, nem
tőzsde, és nem stopperral mérhető futóverseny ám barátom! Egy
régebbi írásomban azzal a hasonlattal igyekeztem ezt a kérdést megvilágítani,
miszerint a Balatonon úszik egy ladik, és egy vitorlás egymás mellett. Az
előbbiben ülő ember iszonyú erőfeszítéssel lapátol, nem lát semmit a csodás
tájból, mert folyton az ütemes ritmusra figyel, liheg a fáradtságtól, izzad,
küzdenie kell a víz ellenállásával, amely felőrli erejét. A vitorlás pedig
szeli a vizet, padjain napozó, a távoli hegyekben gyönyörködő emberek ülnek, mert
hajójukat NEM ŐK, HANEM A SZÉL RÖPÍTI.
Az a ladikos ember joggal dönt úgy, hogy ebből elég volt, lám a vitorlás
alaposan lehagyott, én pedig kimerülten vergődtem ki a partra, többé nem lapátolok…
E mondat
lényege; KRISZTUSSAL keltett életre minket. Látásom szerint ez az életre keltés
két csoportba osztható, kettős
mozzanatú. 1./ A keresztség szentségével. Egy mondattal a választott igeszakasz
előtt - 3. vers, - ez van írva: „Születésünknél fogva mi is
a harag gyermekei voltunk.” Vagyis; az eredeti bűn, a megváltatlanság állapotában
léteztünk. A harag=ítélet. Nos, ebből mos ki, tesz tisztába minket a keresztség
megszentelt vize. Mit is mondott Jézus azon az éjszakán Nikodémusnak?
„Bizony, bizony, mondom neked:
aki nem születik újjá, az nem láthatja meg az Isten országát.” 4Nikodémus megkérdezte: „Hogy születhet valaki, amikor már
öreg? Csak nem térhet vissza anyja méhébe azért, hogy újraszülessék?” 5 Erre Jézus azt mondta: „Bizony, bizony, mondom neked: Aki
nem vízből és Szentlélekből születik, az nem megy be az Isten országába. 6 Ami a testből születik, az test, ami a Lélekből születik,
az lélek. 7 Ne
csodálkozz azon, hogy azt mondtam: újjá kell születnetek.”
A víz kezdettől fogva
végig kísérte az emberiséget, mint a megtisztulás eszköze, spirituális
értelemben is. A keresztség alap-szentség, mintegy belépőjegy a későbbi személyes meghívásra, annak lehetőségi
feltétele. Ez annyira
egyértelmű Jézus fenti szavaiból, hogy nincs is szükség további
elmélyítésre. Igen; a harag
fiaiból, a kegyelembe fogadottság fiaivá
válásnak kritériuma. De a teljesség a 2./
pontban van. „…..és SZENTLÉLEKBŐL.!” Erről
próbáltam valamit dadogni /mert
erről csakis a megrendültségtől dadogva
lehet szólni, / „A hagyma,” c. írásomban a 3. rétegről, és „A hitről” címűben is. Eleve, és öröktől fogva -
38. Zsoltár… - történő
kiválasztás, az a belső hang,
az a kopogtatás az ajtónk előtt…
Ez a Szentlélek. Víz, és
Lélek. Nincs lapátolás, mert abba
belepusztulunk, az a mi erőnk, és annyit is ér.
Önátadás van, mégpedig totális, aztán a vitorlánkat röpíti a Lélek
szele. Önátadás a hitből fakadó szeretettel, és természetfeletti reménnyel.
„Kegyelemből részesültetek a
megváltásban, a hit által, ez tehát nem a magatok érdeme, hanem Isten ajándéka.
9 Nem tetteiteknek köszönhetitek, hogy senki se dicsekedhessék.”
Akkor ez ennyire
egyszerű, és rózsaszínű?
Neeeeeeem!!!! Nem, mert szabad
akaratunk van, és a megváltás nem jelenti a bűn következményei alól való teljes
mentességet. Mindig ott van a gonosz is a pakliban barátom, aki arra indít
minket, hogy kikérjük az örökséget, és a
dagadt pénztárcánkkal a zsebünkben, azt
hiteti el velünk, hogy vígan megleszünk mi az atyai ház kötöttségei nélkül is.
Igen, egy darabig… Aztán pörög a kronosz órája, s ott találjuk magunkat a sertések etetője mellett,
de még abból sem juthat nekünk. Hatalmas
az Isten szerető pedagógiája, amikor elénk tárja a Biblia több helyén az ilyen
történeteket. A gőgös hadvezér, a szíriai Naámán,
az először engedetlen Jónás, majd
a vízbe süllyedő, s később tagadó
Péter, a „hitetlen” Tamás, s később
Szt. Ágoston, Szt. Ferenc, L. Szt. Ignác. Nem sorolom tovább azokat a bűneikből feltámasztott ( mert a bűn=halál!!!) nagy szenteket, vértanúkat, egyháztanítókat,
rendalapítókat, akik
megtapasztalták Jézus hozzájuk
lehajló irgalmas szeretetét. „Csekély”
2000 év története szól ezekről.
Szinte látom a gonosz által össze-vissza rángatott fiút
eltorzult arcával, majd a szabadítása utáni önfeledt boldogságával.
Látom a megbontott háztetőn keresztül
kötélen Jézus lábai elé eresztett multiplex szklerotikus kifejezéstelen, eltompult arcát, azt az élő halottat, s átélem az ő KETTŐS feltámadását. Igen; KETTŐS, mert
megbocsátattak bűnei, s
utána /de: csakis utána!/ foghatta meg egészségesen az ágyát, s
mehetett haza. Láttam éveken át, a börtönökben magukba szállt, s
elrontott életüket siratókat, akik megtérésük után, az Ige befogadása után szabadnak érezték
magukat még a rácsok mögött is. Láttam a kórházak halottas ágyain fekvőket, akik pont akkor
születtek meg igazán, amikor halni készültek, s újjászülettek a Lélek által. (Nem tudom ki volt boldogabb, amikor a
nyelvükre helyeztem Krisztus Testét, AZ
ÖRÖK ÉLET SZENT KENYERÉT, ők, vagy
én?....) Bűn, bukás, -
kegyelem, élet. Isteni dialektika.
„Krisztussal életre keltett minket, BŰNEINKBEN HALOTTAKAT
IS.” A meg nem bánt, és feloldozást
nem nyert bűn a végső halál,
drága testvérem. Tehát az őszinte bánat,
a megtérés, és a bűnvallás egyenlő a feltámadással! Ezt nem
lehet megvásárolni, nem lehet kiérdemelni a harag fiainak, mert
KEGYELEMBŐL, INGYEN
KAPTUK A MEGVÁLTÁST!!!
Akkor tehát nem kell semmit sem tennünk, csak elfogadnunk mindezt? Ilyesmit én soha nem mondtam, írtam! Mit kell hát tennünk? ELDOBNI A LAPÁTOKAT, ÉS FELHÚZNI A VITORLÁKAT. FIGYELNI A SZÉLJÁRÁST, ÉS ENGEDELMESEN IRÁNYBA ÁLLÍTANI A KORMÁNYKEREKET. S TUDNI, HOGY AZ ENGEDELMESSÉG, A KER. ÉLETSTÍLUS SIKERE NEM MÁS, MINT KÖVETKEZMÉNYE AZ ÉLŐ HITBŐL FAKADÓ KEGYELMI KÖZÖSSÉGNEK, ANNAK, HOGY IMMÁR JÉZUS BENNEM ÉL IGÉJE, ÉS KENYERE ÁLTAL, S HOGY CSAKIS EZÉRT NEM KELL NEKEM LAPÁTOLNOM.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése